Treceți la conținutul principal

Relația muzeelor cu timpul

Termenul de muzeu se remarcă printr-o dublă rezonanță; pe de o parte le percepem ca spații închise și statice, și într-o direcție opusă, drept vehicule prin intermediul cărora călătorim în timp.

 Antoine Watteau, Firma lui Gersaint, 1720, ulei pe pânză, 163 x 306 cm

Se pare că primul muzeu construit vreodată datează din 280 î. H. și se afla la Alexandria. Era vorba de un templu închinat muzelor, divinități ale artelor. În mod curios, de pe listă lipsea ce care ar fi putut inspira artele plastice. Celelate se numeau Caliope, Clio, Erato, Euterpe, Melpomene, Polimnia, Terpsihora, Thalia și Urania, adică poezia epică, istoria, elegia și poezia erotică, muzica, tragedia, retorica, dansul, comedia și astronomia. Primul muzeu deținea o colecție de obiecte de artă, mai mult cu caracter de decor, principalele activități fiind intelectuale și relaționale, așa cum le-am numi acum. Abia în Renaștere, în a doua jumătate a sec. al XV-lea muzeul în sensul lui modern își va face apariția. Chiar dacă muzeele romane renascentiste puteau fi vizitate, abia în secolul al XVII-lea se va putea vorbi de muzeul public, la Besançon în Franța. Revoluția franceză (1789) va face posibilă transformarea colecțiilor particulare în muzee, așa cum a fost și cazul palatului Luvru în 1793. De atunci muzeele nu au încetat să se înmulțească, fie că erau dedicate artelor, științelor sau istoriei.

În cele mai multe cazuri, muzeele etalau obiecte eterogene, care făceau obiectul curiozității. În prezent colecțiile și-au schimbat structura și sunt în general mult mai organizate. Uneori după perioada din care fac parte piesele, alteori -dacă e vorba de artă- după școală și câteodată, nu suficient de des, după temă sau subiect. Vizitatorul din secolul al XIX-lea și eventual cel din prima jumătate a secolului trecut, se plimba prin muzeu probabil năucit de multitudinea de obiecte îngrămădite mai mult sau mai puțin întâmplător. E ca și cum am călători în aceeași zi la Bombay, în Canada și în Africa subsahariană.

Sub influența globalizării, a turismului și nu în ultimul rând a capitalismului, programul muzeelor inevitabil s-a schimbat. Aproape fără excepție acestea oferă activități educative pentru toate categoriile de public, iar ritmul expozițiilor temporare a crescut semnificativ. Nu de puține ori publicul este cel cu ajutorul căruia se construiesc expozițiile, prin interacțiunea cu instalațiile interactive și lucrările de artă participativă. Care este totuși scopul muzeelor, la cele sunt ele bune? În videoclipul de mai jos (EN) aceste întrebări primesc câteva răspunsuri demne de atenție.





Pe lângă răspunsuri, videoclipul pe care tocmai l-ați urmărit, ridică o serie de probleme într-adevăr importante.Una dintre ele se referă la curatoriat, cu alte cuvinte la felul în care cei ce se ocupă de muzee reușesc sau nu să livreze vizitatorilor acele aspecte de care ar avea nevoie, dar la care nu are acces nemijlocit.

Care este însă relația muzeelor cu timpul? 

Colecțiile sunt aproape întotdeauna structurate cronologic. În plus, ceea ce pare în mod manifest evident, conservă trecutul atât prin piesele exemplare, cât și prin obiecte mai modeste. Cu toate acestea, nici trecutul și nici prezentul nu sunt noțiuni absolute sau fixe. Caracterul lor este relativ, felxibil, într-o schimbare continuă. În timpul vizitelor ne întoarcem în timp, ne aflăm în prezent și ne poiectăm în viitor. 



Raportul cu timpul într-un muzeu se poate extinde și la spațiu, fără să avem garanția unei experiențe în totalitate coerente. Din muzeu ieșim bulversați, sau măcar altfel, de acolo unde ambientul face discuția unor reconstituiri, a unor simulări, în pofida contactului direct cu exponatele. Distanțele mari devin mici, spațiile sunt deformate, iar proporțiile se schimbă apreciabil. Ne imaginăm un secol ca pe o perioadă unitară și omogenă, chiar dacă în viețile noastre resimțim schimbările temporale ca fiind mai importante; răsfoim trecutul ca pe o carte și astfel riscăm să avem prejudecăți greu de înlăturat.

Asemenea poveștilor, care dizolvă distanțele și timpul simultan cu o reînviere a trecutului sub forma unui prezent magic, muzeele creează scurtături și căi laterale către obiecte, idei și sentimente.


Câteva canale YouTube ale celor mai cunoscute muzee de artă:

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Patrimoniul

Termenul de patrimoniu ar putea fi ușor înlocuit cu cel de moștenire. Și, așa cum nu dobândim doar bunuri materiale, ci și trăsături și obiceiuri ale strămoșilor noștri, în ce privește perspectiva culturală, păstrăm din trecut împreună cu clădirile, siturile și obiectele, tradiții, acestea din urmă ca parte a patrimoniului imaterial. Lor li s-ar adăuga și anumite zone naturale, care prin specificul lor, se disting în mod vizibil față de altele. De pildă copacii milenari din America de Nord, Delta Dunării sau a Nilului, anumite rezervații, etc.  Ce face însă relevante anumite articole pentru a deveni patrimoniu, din moment ce nu tot ce ne rămîne din trecut prezintă aceeași importanță? Prima dată suntem tentați să spunem că vechimea, ce dă o consistență fizică legăturilor cu trecutul, pe care îl realizăm conceptual ca pe ceva ce nu (mai) există, dar încă este, în mod paradoxal, prezent. Cu alte cuvinte, „vechimea” poartă cu ea semnele trecerii timpului, sub forma degradărilor de tot fel

Muzeele pe timpul izolării

În 2019 muzeul Luvru din Paris a deschis cea mai ambițioasă expoziție consacrată lui Leonardo da Vinci.  Evenimentul a marcat 500 de ani de la moartea artistului italian și a bătut toate recordurile în ce privește numărul de vizitatori atins. Cu puțin timp înainte ca toată lumea să ia măsuri generale de protecție împotriva pandemiei COVID-19, muzeul a închis expoziția oferind publicului o vizită nocturnă gratuită pe perioada ultimelor trei zile. Măsurile de protecție și data de închidere a expoziției Leonardo da Vinci 2019 sunt o pură coincidență, dar capătă o valoare simbolică atunci când le punem în legătură, cu atât mai mult cu cât organizatorii au pregătit mai multe instrumente numerice (virtuale) pentru o vizită adaptată actualității. Pe o perioadă de două luni aceste instrumente complementare s-au extins printr-o serie de activități la distanță, datorită cărora publicul a rămas într-un contact, fie și indirect, cu muzeul și obiceiurile legate de acesta. Mai mult decât oricâ